hoofding
Nieuwsbrief Departement Wijsbegeerte - mei 2021

ACTIVITEITEN

Op 11 mei organiseren de doctorandi van letterkunde in de reeks Hoog Tijd een panelgesprek ‘Kleur leren zien’ met onder meer Martha Claeys. Je kan je nog inschrijven via deze link.

Op maandag 17 mei vindt de online studiedag 'Iris Murdoch als (moraal)filosofe' plaats. Deelname is gratis na aanmelding.

Voor leerlingen van de derde graad secundair onderwijs en alle andere geïnteresseerden die willen kennismaken met de opleiding wijsbegeerte, organiseert het Departement op 19 mei een introductienamiddag: ‘Wat als... ik filosofie studeerde?’

Ik zie bergen weer als bergenOp zondag 30 mei om 15u stelt Marlies De Munck haar nieuwe boek Ik zie bergen weer als bergen voor, in samenwerking met fotograaf Karl Brabants. De presentatie vindt plaats in galerij Wouter De Bruycker, Lange Koepoortstraat 60, Antwerpen. Programma en online livestreaming vind je hier.

A free online book symposium on Thursday June 10 marks the publication of Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight - a philosophical exploration edited by Hans Maes and Katrien Schaubroeck (Routledge, 2021). All are welcome after registration.

On Monday June 14 (3pm-5pm CET) Regina Rini will give the online lecture 'Microaggression and forward-looking responsibility'. More information and free registration via Katrien.Schaubroeck@uantwerpen.be.

Leni Van Goidsenhoven OngehoordLeni Van Goidsenhoven maakte het boek en de tentoonstelling 'Ongehoord'. Deze tentoonstelling neemt de toeschouwer mee in een onderzoekstraject met mensen voor wie communiceren niet altijd vanzelfsprekend is. Er worden vragen uitgediept rond communicatie, stem en gehoord worden. Het proces van het onderzoek staat centraal: de zoektocht naar manieren om situaties te creëren waarin ongehoorde verhalen kunnen ontstaan en gehoord worden. Tot 4 juli te zien in Museum Dr. Guislain (Gent), reserveren verplicht.

NIEUWS UIT HET DEPARTEMENT

Martha Claeys - On PrideOp 21 mei in de namiddag verdedigt Martha Claeys haar proefschrift "On Pride. The Morality and Politics of an Emotion" aan ons departement. Een uitnodiging volgt nog via mail.

Eind augustus organiseert organiseert het Departement een internationale zomerschool, ‘Arts, Ontology and Politics’.

DOOR EN VOOR STUDENTEN

Minorities and Philosophy (MAP) is een internationale organisatie voor en door studenten die structureel onrecht in de academische filosofie willen bestrijden. Iedereen die de missie van MAP onderschrijft is van harte welkom op events en vergaderingen. Op de website gelezen worden over de missie en toekomstige activiteiten van de Antwerpse MAP-chapter.

De Virtuele MensAlumni Stefanie Matthys, Sam Hoeck en Anthony Longo richtten een nieuwe onderneming op: De Virtuele Mens. Daarmee willen ze jongeren een platform aanbieden om samen kritisch na te denken over de stille revolutie die achter de digitalisering schuilt en om die kritische reflectie om te zetten in praktische handvaten. Bij het uitbouwen van hun filosofische onderneming worden ze gecoacht door BAAS, een ondernemingsnetwerk voor jongeren.

IN DE MEDIA

In De Standaard Weekblad verscheen een dubbelinterview met Leni Van Goidsenhoven en Anaïs Van Ertvelde over het nieuwe artikel in de grondwet dat stelt dat iedere persoon met een handicap recht heeft op volledige inclusie en recht op redelijke aanpassingen.

In Weliswaar, een elektronisch maandblad voor mensen uit de zorgsector, verscheen een interview met Willem Lemmens.

Vragen? Opmerkingen? Voorstellen?
Mail naar
Jasper.vandevijver@uantwerpen.be

Bekijk de nieuwsbrief hier
online.

Uitschrijven?

Als u deze nieuwsbrief niet meer wil ontvangen, kunt u hier uitschrijven.
footer