hoofding
Nieuwsbrief Departement Wijsbegeerte - juni 2021
In juli, augustus en september verschijnt er geen nieuwsbrief van het Departement Wijsbegeerte. Aan al onze lezers een aangename zomer gewenst!

ACTIVITEITEN

A free online book symposium on Thursday June 10 marks the publication of Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight - a philosophical exploration edited by Hans Maes and Katrien Schaubroeck (Routledge, 2021). All are welcome after registration.

On Monday June 14 (3pm-5pm CET) Regina Rini will give the online lecture 'Microaggression and forward-looking responsibility'. More information and free registration via Katrien.Schaubroeck@uantwerpen.be.

Ego Mundi CivisDe School voor Comparatieve Filosofie Antwerpen is een vzw die geïnteresseerden wil laten kennismaken met een brede waaier aan levensvisies van vroeger en nu, uit verschillende culturen. Voorkennis is niet vereist, wel openheid van geest. Het motto ontleende de School aan Erasmus: “Ik wil een burger van de wereld zijn”. De kalender voor het academiejaar 2021-2022 is inmiddels bekend.

NIEUWS UIT HET DEPARTEMENT

Op 26 juni vindt een Infodag plaats op de Universiteit Antwerpen. Het departement Wijsbegeerte organiseert die dag ‘Wat als... ik filosofie studeerde?’ voor iedereen die graag wil kennismaken met onze opleiding filosofie.

Eind augustus organiseert organiseert het Departement een internationale zomerschool, ‘Arts, Ontology and Politics’.

DOOR EN VOOR STUDENTEN

Kluwen TakeoverDe filosofische podcast Kluwen werd overgenomen door de studenten feministische filosofie, naar aanleiding van hun vak onder leiding van Petra van Brabandt in het eerste semester. Studenten wijsbegeerte Nikita Oeyen, Robbe Embrechts, en Petra Mermans staken de aflevering ‘Entitled’ in elkaar, ook de muziek is van de hand van Robbe. Het resultaat is nu te beluisteren. (Beeld: Nikita Oeyen en Anne Lucassen)

Studente Suzanne Roes publiceerde haar bachelorscriptie als artikel in het tijdschrift FORUM+, onder de titel ‘Primair muzikaal formalisme. Via ervaring naar een eerlijke waardering van muzikale vorm’.

Twee van de lezingen van de Workshop Decolonizing Philosophy staan online, en zijn via Youtube te bekijken (hier en hier).

De MAP-leesgroep (voorheen leesgroep Intersectioneel Feminisme) komt na de zomer, in september, weer bij elkaar en leest enkele hoofdstukken uit de bundel Race and Epistemologies of Ignorance, samengesteld door Tuana & Sullivan. Iedereen is welkom om deel te nemen, aanmelden kan met een mailtje naar lotte.spreeuwenberg@uantwerpen.be.

IN DE MEDIA

Tussen 10 en 14 mei schreef Martha Claeys een week lang ‘De Mening’ voor De Standaard. Ze had het over neutraliteit, over de mens en klimaat, over misogynie, en over dekolonisatie.

Op 25 mei was Marlies De Munck te gast in Pompidou (Klara) om te vertellen over haar nieuwe boek Ik zie Bergen weer als Bergen. Herbeluisteren kan via deze link.

Vragen? Opmerkingen? Voorstellen?
Mail naar
Jasper.vandevijver@uantwerpen.be

Bekijk de nieuwsbrief hier
online.

Uitschrijven?

Als u deze nieuwsbrief niet meer wil ontvangen, kunt u hier uitschrijven.
footer