hoofding
Nieuwsbrief Departement Wijsbegeerte - december 2020
In januari verschijnt de nieuwsbrief niet. We wensen iedereen deugddoende feestdagen toe als afsluiter van dit bewogen jaar. Aan alle studenten: heel veel succes met de januari-examens!

ACTIVITEITEN

Op woensdag 16 december geeft Derek Matravers (Open University) een online gastcollege over Fiction and Narrative (Oxford University Press, 2014) in het kader van het Advanced Seminar Aesthetics / Philosophy of Art (Research Master). Aanmelden kan via een e-mail naar arthur.cools@uantwerpen.be.

Filosofiehuis Het Zoekend Hert organiseert een lezingencyclus ‘Onze toekomst herdenken’ waaraan onder andere Marlies De Munck, Leen Verheyen en Katrien Schaubroeck meewerken. In dit filosofisch-literaire project dat loopt van sinds september 2020 tot mei 2021 zoeken een dertigtal filosofen en kunstenaars antwoorden op een cruciale vraag: ‘Met welke filosofie kunnen we verder?’ Meeluisteren en kijken kan gratis via de website. Een live slotmanifestatie volgt op zondag 30 mei 2021.

Van 8 tot 10 september 2021 organiseert het Centrum voor Ethiek, in samenwerking met het Institute for the Study of Scottish Philosophy, de internationale conferentie Naturalizing Religion in the Scottish Enlightenment. Verdere informatie en de call for papers zijn te vinden op de website.

NIEUWS UIT HET DEPARTEMENT

Henk OpdebeeckIn oktober ging collega Henk Opdebeeck op emeritaat. Normaliter zou hij zijn emeritaatsrede uitgesproken hebben tijdens de pauze van de uitvoering van de Matthäuspassie van J.S. Bach met La Petite Bande die op 10 oktober zou hebben plaatsgevonden ter gelegenheid van zijn emeritaat. Via deze link kan je de interviewversie lezen van de grote lijnen van de toespraak die Henk zou gegeven hebben.

Doctoraatsstudenten Lotte Spreeuwenberg en Martha Claeys ontvingen tijdens de uitreiking van de Jaarprijs Wetenschapscommunicatie van de KVAB ook nog de EOS publieksprijs wetenschapscommunicatie. Martha en Lotte willen iedereen bedanken voor het stemmen!

DOOR EN VOOR STUDENTEN

Filosofiestudent Michaël Van Remoortere won met zijn tekst ‘Alleen in mijn gedichten kan ik’ de essaywedstrijd Hooray for the Essay, georganiseerd door Pilar, deBuren en rekto:verso.

Het organiserend comité van de Conference by Women in Philosophy is op zoek naar nieuwe leden. Vrouwelijke doctoraatsstudenten die interesse hebben om bij te dragen aan de organisatie van deze conferentie kunnen contact opnemen met emma.moormann@uantwerpen.be. De eerste (online) vergadering zal nog voor de kerstvakantie plaatsvinden.

IN DE MEDIA

NabijheidMarlies De Munck schreef samen met socioloog Pascal Gielen ‘Nabijheid: Kunst en onderwijs na Covid-19’ (uitgeverij Valiz, in samenwerking met ARIA). Een interview over dat boekje verscheen in Tertio.

Vanuit een samenwerking tussen de Leerstoel Economie van de Hoop en Streven Vrijplaats ontstond het themacahier Een economie van de hoop. Wat kan hoop betekenen voor de economie van de toekomst? Is hoop een vergif of geschenk? Ondernemers en denkers gaan met elkaar in dialoog. Download het themacahier gratis op de website van de leerstoel op 3 december, of vind het bij Trends Magazine in de krantenwinkel.

Michiel Meijer en Herbert De Vriese redigeerden de bundel ‘The Philosophy of Reenchantment’, verschenen bij Routledge. Naast hun bijdragen bevat het boek onder andere een tekst van Guy Vanheeswijck.

Op maandag 30 november was Willem Lemmens samen met Tinneke Beeckman te gast bij een online editie van ‘Nagedacht – Filosofen over het nieuws’ (De Warande). Herbekijken kan via de website.

Masterstudent Adam van Bergeijk schreef voor Sophie een artikel over vertrouwen en kwetsbaarheid.

Vragen? Opmerkingen? Voorstellen?
Mail naar
Jasper.vandevijver@uantwerpen.be

Bekijk de nieuwsbrief hier
online.

Uitschrijven?

Als u deze nieuwsbrief niet meer wil ontvangen, kunt u hier uitschrijven.
footer